Word een lelijk beest

Ik haat het. De discussie over het verschil tussen mannen en vrouwen humor.

Maar een organisatie van een goede vriendin vroeg mij hierover een column te schrijven.
Waarom moeten we alles classificeren? Alles in hokjes stoppen? Er een mening of een oordeel over hebben? 


Nog niet zo lang geleden was het doodnormaal om te zeggen dat vrouwen geen humor hebben. Hoe dom en blind waren we die dagen nog?

Maar I’ve got news for you: Vrouwen zijn klaar en niet meer te stoppen als comedians én by the way ook als leiders. Ja als ze gaan, dan gaan ze gelijk ook maar even all the way.

Nou vooruit dan, daar gaan we.
Wat is het verschil tussen mannen humor en vrouwenhumor?

Nou je gaat dit niet leuk vinden. Ik maak hier geen vrienden mee. 

Maar als je een statement wil, dan kan je hem krijgen. 

Vrouwen bouwen en mannen slopen.

En het allerergste hiervan is dat we het wéten. Het is een soort van normaal. We accepteren het. 

Trump is een gek. Maarja, ach, mannen he? 

Als Trump een vrouw was, lag hij allang op de brandstapel.


Vrouwen weten hoe ze moeten creëren, groeien en bouwen.
Mannen weten hoe ze moeten vechten, vernietigen en verspillen.
Vrouwen geven leven, mannen nemen leven.

Vrouwen hebben een lange termijnvisie. 

Mannen moeten weer een nieuw ding aanschaffen.


Kijk naar de wereld. Opgebouwd door mannen. 

Naar de klote. 

De auto is daar een voorbeeld van. Wat een stomme uitvinding. 

De auto moest in weer en wind functioneren! Maar hij roest! 


Wat was er eigenlijk mis met het paard? 

We moesten harder. Ohja.
Waarom ook alweer?


Of de Tefalpan, nog zo’n uitvinding, daar worden we allemaal ziek van.


Oke, waar ging het ook alweer over? Over mannen humor en vrouwen humor.


Kijk, ik ben boos. Maar iemand, ik denk een man, heeft ooit eens gezegd dat emoties tonen niet professioneel is. 

Professioneel… Weer een classificering. Een hokje. 

Oke, niet professioneel is: emoties tonen.

Als je emoties hebt wordt je al snel gezien als een probleemgeval. 

Hysterisch. Klaar voor de brandstapel.


Maar ik heb het recht op boosheid. 

Iedereen heeft het recht op boosheid. 

Het recht op ongenuanceerdheid. 

Het recht op inconsequentie. 

Het recht op niet zo handig gedrag. 

Het recht om een fout te maken. 

Zelfs het recht om af en toe lekker kinderachtig te zijn. 

Trump mag het toch ook? We krijgen hem zelfs tot 3 keer toe niet wegge-impeached.


Gaat het al over humor? Nee, nog niet.


Nou komt ie. Mannen maken humor om te scoren. Vrouwen maken humor om de sfeer te verbeteren.

Mannen vechten met woorden om wie de sterkste is, trekken de degens, slijpen de messen. Gebruiken humor om een ander naar beneden te duwen.

Vrouwen gebruiken humor om te verbinden.


Een voorbeeld van mannenhumor:

Man 1: En dat allemaal óndanks dat eeuwige Halloween-hoofd van jou in het filmpje.

Man 2: Ik zag jou helemaal niet op het filmpje. Of komt dat toch weer door jouw gewoonlijke onopvallende nietszeggende persoonlijkheid?


Vrouwen lopen, als soort, op hun tenen, al jaren. Om het allemaal goed te doen. In principe moeten ze mooi zijn, pleasen en hun bek houden. In de ziel van de vrouw heeft ze meegekregen dat ze het niet kan, niet goed genoeg is, onprofessioneel is en humorloos. In de ziel van de vrouw zit nog steeds: Ik ben dom, ik kan het niet, ik ben te gevoelig of ik ben niet normaal. De vrouw is in een onmogelijk hoekje gemanoeuvreerd. Nou zie dan maar eens met humor op een podium te gaan staan.


Maar vrouwen hoeven niet altijd te verbinden, ze mogen er ook een rommeltje van maken, emoties laten zien, schreeuwen en ongegeneerd lelijk zijn. 

Niet bouwen, maar breken. Become a beautiful beast.

Moet je eens kijken wat er dan op het podium gebeurd!
Kijk naar de speeches van Beyoncé, Oprah, Madonna en Meryl Streep.


En dan is de humor van een vrouw veel veelzijdiger. Ze kan dan én verbinden én scoren.


En de mannen …. 

die kunnen alleen maar ademloos toekijken naar de magische evolutie 

en oprukkende power van de vrouw en genadeloos toekijken 

hoe zij, met enkel de capaciteit ‘zichzelf bewijzen’, de boot volledig hebben gemist.


Dus mannen: Ga een bouwen en vrouwen: ga eens breken.

Become a beautiful beast. 

Dat hokjes denken heeft toch wel wat.


Groetjes Malinca.

Cabaret regisseur & Speaker coach

Cabaret regisseur & Speaker coach Malinca Verwiel

Malinca Verwiel heeft vele cabaretiers geregisseerd, onder wie Claudia de Breij, maar ook executives, economen, marketeers, engineers en iedereen daar tussenin. Ze is ooit begonnen bij Loesje en is afgestudeerd als theaterdocent en kleinkunst docent, waar ze een Cum Laude haalde voor haar scriptie: 'Hoe maak je een komedie tragisch en hoe maak je een tragedie komisch?' Ze maakte en speelde 18 jaar lang shows, energizers en workshops voor organisaties met haar eigen bedrijf Humor in Bedrijf. Ze is cabaret regisseur en speaker coach voor cabaretiers, comedians, pitches, Ted talks, seminars en boekpresentaties. Ze heeft High Impact Leadership gestudeerd aan de University of Cambridge en ze beschouwt iedereen die op een podium gaat staan als een leider. Haar school heeft de prijs gewonnen voor de Beste Opleider 2020 met een gemiddeld cijfer van een 9,4. Haar boek: 'Impact maken met humor, oftewel hoe maak je de zaal gek', komt binnenkort uit. Ze is in the UK als comedian getraind door Jill Edwards, Judy Carter, Jeremy Nicholas, Steve Kaplan en Keith Palmer (Comedyschool Bristol/London).